De onderwijsinspectie Islam organiseert op regelmatige basis vormingsmomenten:
De onderwijsinspectie Islam en Rooms-Katholieke godsdienst organiseerden op 09/05/2017 in Hasselt een studiedag rond “Mekaar en elkaars godsdienst beter leren kennen van binnenuit”. Doelgroep waren leerkrachten Islam en RKG.
Op 18, 22 en 23/05/2017 en op 21, 25 en 26/09/2017 organiseerde de inspectie islam samen met het GO!, onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, een tweedaagse vorming over polarisering in de samenleving en hoe ermee om te gaan. Dit was een verplichte opleiding voor alle leerkrachten islam.
Op 30/08/2017 heeft er een nascholing plaats gehad voor leerkrachten Islam van scholengroep Brussel over het voorkomen en vermijden van een “angstcultuur” bij moslimkinderen. Leerkrachten Islam kregen adviezen en inzichten aangereikt over hoe ze het best omgaan met kinderen die een grote angst hebben van God. Hoe ze die angst kunnen laten verdwijnen door te focussen op een positieve Godsbeeld in plaats van een negatieve. De rechten van het kind kwamen ook uitgebreid ter sprake.
Op 4/10/2017 was er de gemeenschappelijke pedagogische studiedag scholengemeenschap basisonderwijs van Scholengroep Rivierenland. De collega’s van Islam, NCZ, Protestante godsdienst en Rooms-Katholieke Godsdienst hebben gezamenlijk een pedagogische studiedag begeleid voor de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken van Scholengroep Rivierenland (een 30-tal leerkrachten LBV). Thema was empathische dialoog in het kader van de interlevensbeschouwelijke competenties.
Op 17/10/2017 organiseerde UCSIA, in samenwerking met inspecteurs-adviseurs Rooms Katholieke godsdienst en Islamitische godsdienst, een studiedag/dialoogdag voor leerkrachten RKG en Islam. Het doel van deze studiedag is dat de deelnemende leerkrachten zelf aan de slag gaan en hun interlevensbeschouwelijke vaardigheden en attitudes oefenen. De leerkrachten ontdekken verder dat de levensbeschouwelijke realiteit diverser is dan het op het eerste gezicht lijkt en dat de nieuwe inzichten die hieruit voortkomen de eigen levensbeschouwing kunnen verrijken.
Eind oktober 2017 werd er door de inspectie Islam/CIO een tweedaags startmoment georganiseerd voor alle docenten van de lerarenopleiding en inspecteurs islam om een visie- en missietekst op te stellen op het niveau van de hogescholen die islam aanbieden als vak. Als deze opdracht is afgerond, zal men kijken waar men het leerplan islam voor het lager- en secundair onderwijs verder kan actualiseren en eventueel aanvullen met leerinhouden die ontbreken. Bedoeling is om de bestaande visietekst verder te verdiepen en leerlijnen duidelijker uit te stippelen.
Op 21 november 2017 heeft er een studiedag Islam lager onderwijs plaats gehad in Antwerpen. Het thema is “Rouwen” en gaat over de negatieve effecten op de resultaten en gedrag van leerlingen lager onderwijs ten gevolge van verlies van een dierbare of echtscheiding van ouders en dergelijke meer. Er werd getracht inzichten en vaardigheden aan te reiken aan leerkrachten lager onderwijs zodat ze leerlingen die in rouw zijn kunnen begeleiden in hun rouwproces.
Op 10 januari 2018 ( regio Limburg –Brussel ), 7 februari 2018 (regio Antwerpen ) en 7 maart ( regio Oost -en West Vlaanderen) organiseerde het inspectieteam een begeleidingssessie voor de recente en nieuwe leerkrachten islam in het onderwijs. De adviseur verzorgde de coördinatie.
Het inspectieteam islam organiseerde op 18 december 2017 (regio Limburg, Vlaams-Brabant), 28 maart 2018 (regio Antwerpen ), 25 april 2018 (regio Oost- en West Vlaanderen) studiedagen rond "Leraar islam als therapeut” voor de leerkrachten van het secundair onderwijs. De adviseur verzorgde de coördinatie.
Het inspectieteam organiseerde samen met de leerkrachten de studiedag “Morele Vorming in de islamlessen” op 21 februari 2018 te Genk.
Op vraag van een groep leerkrachten basisonderwijs werd er op 13 maart 2018 een contactmoment georganiseerd waarbij de richtlijnen van de inspectie werden nader uitgelegd en verschillende vragen van de leerkrachten beantwoord (Beringen). De adviseur verzorgde de coördinatie.
Op 20 maart 2018 heeft de onderwijsinspectie Islam bijgedragen aan een voordracht over “Islam in Europa: een dreiging of een verrijking?” in Sint-Jans-Molenbeek. Dit was in samenwerking met de Schepen van het Nederlandstalig openbaar onderwijs van Sint-Jans-Molenbeek. Op 20 april 2018 werd de studiedag “ICT tools en didactisch spelen” voor basisonderwijs ism UCLL(niet verplicht 110 deelnemers) te Heverlee. De Adviseur verzorgde de coördinatie.
In mei 2018 organiseerde het inspectieteam Islamitische godsdienst in samenwerking met het netwerk islamexperten een verplichte studiedag voor alle leerkrachten islam van het secundair onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs. Het thema van de studiedag was: “Verzoening tussen geloof en wetenschap: werkelijkheid of illusie?” Volgende onderwerpen worden bestudeerd: Doelstellingen van de Shari’a Geloof en wetenschap: evolutietheorie Hoe omgaan met de diversiteit in seksuele geaardheid in het kader van de interlevensbeschouwelijke competenties Lijden en overlijden in de Islam: euthanasie, abortus en orgaandonatie Er zijn 3 studiedagen georganiseerd opgedeeld per regio: leerkrachten van Limburg, Brussel en Vlaams-Brabant op 3 mei; leerkrachten van Antwerpen op 8 mei; leerkrachten van Oost- en West-Vlaanderen op 24 mei
In november 2018 werd de studiedag “Verzoening tussen geloof en wetenschap: werkelijkheid of illusie?” georganiseerd voor leerkrachten Islam van het lager onderwijs. Het inspectieteam organiseerde i.s.m. de scholengroepen van GO! studiebijeenkomsten voor leerkrachten van het basis-en secundair onderwijs (de adviseur verzorgde de coördinatie van deze studiebijeenkomsten). Naar jaarlijkse gewoonte organiseerde het inspectieteam begeleidingssessies voor de nieuwe leerkrachten islam in het onderwijs: 12 december : regio Antwerpen te Brussel( 16 januari: regio Limburg en Vlaams-Brabant te Hasselt 30 januari : regio Brussel en Oost -en West Vlaanderen te Brussel
Op vraag van de leerkrachten Islam werd er op 4 februari 2019 de studiedag “Klasmanagement” georganiseerd bestaande uit verschillende workshops in de voor-en namiddag voor de leerkrachten basis-en secundair onderwijs. Dit in samenwerking met de PBD van OVSG. Op 20/02/2019 vond de studiebijeenkomst plaats voor leerkrachten Islam van het basisonderwijs van SGR Limburg Noord. Op 27/02/2019 vond een studiebijeenkomst plaats voor leerkrachten Islam secundair onderwijs van SGR Brussel te Evere. Op 13/03/2019 vond een studiebijeenkomst plaats voor leerkrachten Islam van het basisonderwijs van SGR Brussel te Jette. Op 20/03/2019 vond de studiebijeenkomst plaats voor leerkrachten Islam van het secundair onderwijs voor de SGR Limburg Noord. Op 21 maart 2019 organiseerde het inspectieteam Islam de studiedag voor de docenten islam op de hogescholen te Brussel. Het team Actief Burgerschap van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en de inspecteurs-adviseurs van de levensbeschouwelijke vakken hebben gezamenlijk een vormingsdag georganiseerd voor alle LBV-leerkrachten van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen, rond kwaliteitsvol samenwerken aan ILC-projecten in de lessen LBV en actief burgerschap op school. Voor het basisonderwijs vond deze dag plaats op 1 april 2019; voor het secundair onderwijs op 25 maart 2019.
Het inspectieteam islamitische godsdienst organiseerde ism de Lerarenopleiding UCLL op donderdag 28 maart 2019 te Heverlee de studiedag "ICT tools en didactisch spelen" voor leerkrachten Islam secundair onderwijs waarin de rechten van de mens op een interactieve manier uitgewerkt worden door de studenten van UCLL onder leiding van hun docente Mevr. Türkben.
Op 23 april 2019 organiseerde het inspectieteam ism KUL de studiedag “Stilte van God” met een gastspreker Professor Saban Ali Düzgün te KUL voor leerkrachten Islam secundair onderwijs.
Op 3 mei 2019 organiseerde het inspectieteam ism UCLL de interactieve studiedag “Diversiteit binnen de islam” voor de leerkrachten Islam basis- en secundair onderwijs (de adviseur verzorgde de coördinatie)
Op 15 mei 2019 hebben de inspecteurs-adviseurs LBV in naam van het Nascholingsinstituut Levensbeschouwelijke vakken (NI LBV) een studiedag georganiseerd in Antwerpen rond kwaliteitsvolle ILC-projecten. Tijdens deze studiedag gaan de leerkrachten LBV in dialoog met elkaar over de kwaliteit van de projecten interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking. Er worden ook lezingen gegeven en expertise uitgewisseld.
Op 22 oktober 2019 is er een gezamenlijke studiedag georganiseerd door inspecteurs-adviseurs Islam en RKG in Limburg, met als thema: ‘Geluk in religieuze tradities’. Er waren lezingen, werkwinkels met ontmoetingsmomenten tussen leerkrachten Islam en RKG, waarin een dialoog werd gevoerd over geluk in beide tradities.
Op 21 november 2019 werd een gezamenlijke studiedag georganiseerd in samenwerking met UCSIA voor leerkrachten Islam en RKG, met als thema: ‘Omgaan met interne pluraliteit: interreligieuze dialoog’ te Elewijt-Zemst. Het inspectieteam organiseerde ism de SGR Antwerpen op 27 november 2019 (basisonderwijs) en op 11 december 2019 (secundair onderwijs) een studiebijeenkomst voor de leerkrachten islam van SGR Antwerpen waarin een pedagogische, didactische en inhoudelijke navorming werd verzorgd en waarbij de leerkrachten de kans kregen om aan wisselleren te doen (de adviseur verzorgde de coördinatie).
Op 4 december 2019 organiseerde het inspectieteam naar jaarlijkse gewoonte een begeleidingssessie voor de nieuwe leerkrachten islam voor regio Antwerpen. De 2 andere begeleidingssessies voor de maand maart (regio Limburg-Vlaams Brabant en Brussel) en april (regio Oost- en West Vlaanderen) zijn geannuleerd door Covid19 (de adviseur verzorgde de coördinatie).
12 december 2019 organiseerde het inspectieteam islam ism UCLL de interactieve studiedag “Waardenopvoeding” met 6 uitgewerkte standen bestaande uit allerlei didactisch materiaal rond waarden voor leerkrachten Islam secundair onderwijs te UCLL Diepenbeek.(de Adviseur verzorgde de coördinatie).
Op 29/01/2020 werd een studiebijeenkomst georganiseerd door de inspectie islam ism met SGR Adite voor alle leerkrachten Islam in deze scholengroep. De 2 studiebijeenkomsten voor het Brussels Stedelijk Net zijn geannuleerd omwille van Covid19. Dezelfde studiebijeenkomsten stonden ook gepland voor de regio Oost -en West-Vlaanderen die eveneens niet kon doorgaan (de adviseur verzorgde de coördinatie).
Op 11 februari 2020 hebben de inspecteurs-adviseurs LBV in naam van het Nascholingsinstituut Levensbeschouwelijke vakken (NI LBV) een studiedag georganiseerd in Merksplas rond kwaliteitsvolle ILC-projecten. Tijdens deze studiedag gaan de leerkrachten LBV in dialoog met elkaar over de kwaliteit van de projecten interlevensbeschouwelijke dialoog en samenwerking. Er werden ook lezingen gegeven en expertise uitgewisseld. Deze studiedag zou nogmaals herhaald worden in Herselt op 12 mei 2020 (uitgesteld door corona).
Op 5/3/2020 (Hasselt), 24/3/2020 (Gent), 31/3/2020 (Antwerpen) werden studiedagen gepland ism het Netwerk islamexperten rond het thema ‘Identiteitsontwikkeling bij jongeren met een moslimachtergrond’. De studiedagen gepland in maart in Gent en Antwerpen zijn uitgesteld door de coronacrisis.
Op 10 maart 2020 organiseerde het inspectieteam islam de studiedag “De verschillende dynamieken in onze samenleving rond levensbeschouwing” voor alle docenten islam in de hogescholen. De studiedag vond plaats in Hasselt.
Op 24 maart 2020 (lager- en buitengewoon lager onderwijs) en 30/3/2020 (secundair- en buitengewoon secundair onderwijs) werd er een vormingsdag georganiseerd door de inspecteurs-adviseurs LBV en het team Actief Burgerschap van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Het doelpubliek zijn de leerkrachten LBV van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Het thema is ‘de democratische school’ waarbij de democratische waarden zouden behandeld worden en de participatie hieraan vanuit de interlevensbeschouwelijke competenties (ILC’s). Ook de kwaliteitscriteria van de ILC’s zouden onder de loep genomen worden. Uitgesteld door corona.
Op 20/01/2021 werd een online studiedag georganiseerd door de inspecteurs-adviseurs Islam, met als thema: “Vrije meningsuiting en positieve identiteitsontwikkeling bij jongeren” voor de regio Oost- en West Vlaanderen. Sprekers: Khalid Benhaddou (imam in Gent) en Sukran Sahingoz (Psychotherapeute). Dezelfde vorming werd ook gegeven aan leerkrachten Islam van provincie Antwerpen op 24/02/2021 en provincies Brussel, Vlaams-Brabant en Limburg op 17/03/2021. o Op 05/02/2021 en 10/02/2021 werden online studiedagen georganiseerd voor nieuwe en recente leerkrachten met als thema “Uitdagingen van het islamonderwijs & Richtlijnen inzake pedagogisch didactisch versterken van het islamonderwijs”. o Op 10/03/2021 werd een studiedag georganiseerd via een samenwerking tussen het inspectieteam Islam en het Netwerk Islamexperten. Het thema: “Gezamenlijke zoektocht naar denkkaders, methodieken en oplossingen”. Gevoelige en complexe thema’s worden besproken in gesprek met de inspecteur-adviseur Islam en Khalid Benhaddou. Voorbeelden van thema’s die besproken werden: Geweld en religie, slavernij in de Islam, homoseksualiteit, enzovoort. Er worden inzichten en handvatten aan leerkrachten Islam gereikt om te leren omgaan met gevoelige en complexe thema’s, rekening houdend met en in respect voor mensenrechten. Deze studiedag was bestemd voor leerkrachten islam die lesgeven aan leerlingen in het secundair en buitengewoon secundair onderwijs. o Op 24/3/2022, 28/3/2022, 31/3/2022 wordt een studiedag georganiseerd voor leerkrachten Islam van provincie Antwerpen met als thema: “Burgerschapcompetenties in het islamonderwijs”. Spreker: Dr. Bahaeddin Budak en inspectie islamitische godsdienst Er wordt een link gelegd tussen burgerschapscompetenties en islamitische waarden.
o Op 28/04/2021 wordt in samenwerking met het Team Actief Burgerschap van Stedelijk Onderwijs Antwerpen een vormingsdag georganiseerd voor leerkrachten LBV van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Thema: “De Wereldschool”. Op deze studiedag worden leerkrachten gevormd om burgerschapscompetenties te realiseren via de interlevensbeschouwelijke competenties. o Op 18/05/2021 wordt in samenwerking met OVSG een studiedag georganiseerd voor leerkrachten Islam. De onderwerpen zijn: - Actieve werkvormen; Respectvol in gesprek met elkaar; Multimediatoepassingen in mijn klas; Aanpak van moeilijk gedrag; Straffen en belonen, herstel. - Opmerking: dezelfde vorming werd herhaald op 25/05/2021, 31/05/2021 en 03/06/2021. Op deze manier hebben alle islamleerkrachten van Vlaanderen de vorming gekregen. o Op 15/12/2021 (Antwerpen) en op 22/12/2021 (Brussel) werden studiedagen georganiseerd voor nieuwe en recente leerkrachten met als thema “Uitdagingen van het islamonderwijs & Richtlijnen inzake pedagogisch didactisch versterken van het islamonderwijs”. o Op 9 mei 2022 en 23 mei 2022 worden studiedagen georganiseerd voor leerkrachten LBV van Stedelijk Onderwijs Antwerpen via een samenwerking tussen inspecteurs-adviseurs LBV en het team Actief Burgerschap van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Tijdens deze studiedag worden leerkrachten LBV (inclusief leerkrachten Islam) opgeleid om burgerschapscompetenties te realiseren via interlevensbeschouwelijke competenties. o Op 31 mei 2022 werd de studiedag georganiseerd met als thema “Burgerschapscompetenties in het islamonderwijs” voor leerkrachten Islam lager- en secundair onderwijs (ook buitengewoon onderwijs) van provincie Brussel en Vlaams-Brabant. Spreker: Dr. Bahaeddin Budak. Dezelfde studiedag werd herhaald op 09 juni 2022 voor leerkrachten Islam lager- en secundair onderwijs (ook buitengewoon onderwijs) van provincie Limburg. o Op 3 oktober 2022 werd een begeleidingssessie georganiseerd te Brussel voor alle nieuwe leerkrachten om hen wegwijs te maken in het onderwijs en de nodige richtlijnen te geven. Op 28 oktober 2022 worden vormingen georganiseerd voor het basisonderwijs (inclusief buitengewoon) en op 10 november 2022 voor het secundair onderwijs (inclusief buitengewoon). Dit zijn Vormingsdagen Actief Burgerschap voor leraren LBV (inclusief islamleerkrachten). Thema: Rechtvaardige School De inspecteurs-adviseurs van de levensbeschouwelijke vakken en het team Actief Burgerschap van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen organiseren deze data voor de vierde keer een vormingsdag in het kader van burgerschapseducatie. We gaan verdiepend aan de slag met het thema Rechtvaardige school. We focussen op hoe je omgaat met maatschappelijke en actuele thema’s: kennis over mensen- en kinderrechten, sociale rechtvaardigheid en armoede, vaardigheden zoals kritisch, creatief denken en mediawijsheid én attitudevorming naar engagement en zelf actie opnemen. o Op maandag 14/11/2022 werd in samenwerking met de Pedagogische Begeleidingsdienst van OVSG een vorming gegeven aan leerkrachten Islam met als thema ‘Versterk je leer-KRACHT’. Keuze workshops: - Klasmanagement en klasorganisatie (Hilde Mahieu) - Omgaan met moeilijk gedrag op school (Annelies De Kimpe) - Actieve werkvormen: aan de slag met coöperatieve leerstrategieën (Iene Borken) - ICT gebruik in de klas (Debbie Rooms) - Mediawijsheid (Yves Molenaers)
o Op vrijdag 18 november2022 wordt door UCSIA, Centrum Pieter Gillis (Universiteit Antwerpen) en de Faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam een studiedag georganiseerd met als thema: ‘Islam in het Vlaamse en Nederlandse Onderwijs’. Er worden verschillende sprekers georganiseerd vanuit Vlaanderen en Nederland. Programma: - Islam op de openbare school: Naïma Lafrarchi (Unversiteit Gent), Kamel Essabane (Radboud Universiteit Nijmegen) - Islam op de bijzondere school (Prot.-Kath.-Islam): Jeroen Hendrickx (KU Leuven), Bahaeddin Budak (Islamitische theologie faculteit Amsterdam), Marcel Elsenaar (Verus) - Islam in de lerarenopleiding: Mourad El Meziani (lector Islam AP Hogeschool), Jonas Slaats (lector KDG), Petra van Helden (iPabo) - Panelgesprek: mogelijkheden van een kerncurriculum levensbeschouwing: Ahmed Azzouz (inspectie Islam), Patrick Loobuyck (CPG; Universiteit Antwerpen), Gerdien Bertram-Troost (VUA), Markus Davidsen (Universiteit Leiden)
Studiedag met het Netwerk op: - 10 januari (Brussel) “wisselleren vanuit klaspraktijken” secundair onderwijs, vrijwillig - 30 januari regio Limburg te Hasselt (verplicht), “Actuele vragen en knelpunten in het islamonderwijs” & “Levensbeschouwelijke ontwikkeling bij kinderen en jongeren” - 7 februari regio Antwerpen “Tips &Tricks” BO (vrijwillig), concrete pedagogisch- didactische handvaten bij het opstellen van de leerinhouden en het lesgeven zelf” verzorgd door 4-tal leerkrachten met workshops in de namiddag. - 14 februari regio Antwerpen “Actief deelnemen aan ILC’s” SO (verplicht voor het secundair onderwijs) - 1 maart 2023 “Rouwverwerking bij kinderen” ism met VZW Mopa - 21 maart buitengewoon onderwijs alle regio’s (verplicht voor heel Vlaanderen) “Wat maakt buitengewoon BUITENGEWOON?” algemeen inleidend gedeelte + keuze uit 4 workshops (gedragsproblemen, klasmanagement, zet je klas in actie en ICT-gebruik) . Namiddagsessies verzorgd door 4 leerkrachten buitengewoon onderwijs - 31 mei 2023 regio Vlaams-Brabant en Brussel (verplicht) “Actuele vragen en knelpunten in het islamonderwijs)